Особливості селянських повстань у країнах Західної Європи ХІV-ХV ст.
Форми селянської боротьби у всіх регіонах і в той період було досить подібні. По всій Європі у XIV – XV ст. зростає кількість локальних селянських виступів – як “легальних”, і бунтарських. Їх вони нерідко набувають настільки масового характеру, які виходять на загальнополітичну арену.
У результаті селянських повстань XIV – XV ст. значно зросла селянське суспільну свідомість. Найяскравішим їх прикладом була Жакерия, учасники якої, як відомо, стали осаджувати лицарські замки, спалювати чи захоплювати маєтку, знищувати ненависні селянам списки сеньориальных повинностей і починає вимагати “винищення” всіх дворян, крім короля.
До другої типу рухів можна віднести фландрские повстання 1302 і 1323-1328 рр. і рух тюшенов бегемотів у Південній Франції 60-80-х років. Ці руху були спрямовані як проти світських і духовних сеньйорів та церковною десятини. До повстань третього типу мови у Франції XIV в. можна було б віднести рух “пастушків” 1320г. і спрямування Шампані 1315г. У обох випадках рухи виступали проти церковної влади, окремих сеньйорів і Харківського міських багатіїв.
У 70-80-і роки XIV ст. по всій країні прокотилася хвиля народних антиподаткових повстань, які захопили в першу чергу міста.
Трагічний кінець династії Гогенштауфів спричинив у Німеччині так зване Велике безкоролів'я (1256—1273). У 1254 р. постав союз рейнських міст, до якого увійшло/поверх 100 міст і 30 духовних та світських панів. Другий такий союз постав у Північній Німеччині під назвою Ганзи, а провід у ньому мали великі портові міста — Гамбург, Бремен та інші, а пізніше на першому місці став Любек.
Довгий час ї Німеччині тривала внутрішня війна. Врешті мир завів внук Генріха, Карл IV (1346—1378). Це був один із найвизначніших володарів того часу
Ослаблення церковного проводу спричинило розвиток нових сект і єресей. У тих часах зростають особливо містичні напрями, що приймають назву побожних братств. В Італії на початку XIV в. виступав якийсь Дульчіно, що заснував «апостольське товариство», проголошував поворот до аскетизму і папу називав антихристом. У Нідерландах виступали лоларди, названі так від похоронних співів, і «брати спільного життя». В Німеччині появилися «божі приятелі», що шукали спасіння у містичній контемпляції
В Англії виступив з новою наукою Джон Вікліф (1324—1384), професор Оксфордського університету, що на основі Святого Письма осуджував науку католицької церкви. Він виступив спочатку проти багатств духовенства і світського життя чернецтва, потім звернувся проти науки церкви взагалі, не признаючи влади папи, тайної сповіді, почитания святих, ікон, відпустів та ін.
Наукою Вікліфа перейнявся професор університету в чеській Празі Ян Гус (1369—1415). Він підтримував головні тези англійського реформатора, але передусім жадав причастя у двох видах і чеської мови в богослужениях.
Найважнішою подією в історії західних держав у XIV і XV ст.була довголітня війна між Англією та Францією, так звана Столітня війна (1337—1453). В 1328 р. французький престол перейшов до князів Валуа, бічної лінії Капетінгів, а саме до Філіппа VІІ (1328—1350). Англійський король Едуард ІІІ (1327—1377) не признав цієї зміни і сам заявив претензії до французької корони. Це була династична причина війни.
Селянські ватаги Англії знищили багато панських дворів, і тільки жорстокими карами знищено це повстання. Річарда детронізовано, а на престолі засіла нова династія — Ланкаетерів (Генріх і IV — 1399—1413; Генріх V — 1413—1422; Генріх VI — 1422—1 1461). Остаточні невдачі у війні з Францією погіршили ще внутрішнє становище Англії.
У другій половині XV в. вибухла ще так звана війна двох рож (1453—1471), боротьба між Ланкастерами, що мали в гербі червону рожу, і Йорками, яких знаком була біла рожа. Тоді до решти підупав добробуті Англії.